Integratie van architectuur en meubelmodellering

architecture and furniture modeling

Auteur: Sara Krnjajic, architect en meubelontwerper

Vanaf het moment dat ik wist dat ik architect wilde worden, ging mijn visie verder dan alleen muren en levenloze structuren. Voor mij was bouwen nooit genoeg. Ik merkte dat ik nadacht over de perfecte stukken die leven in die ruimtes konden blazen; het meubilair dat elk hoekje en gaatje van een huis of kantoor kan kan afmaken.

In mijn perspectief zijn meubels een persoonlijke stempel die warmte en karakter geven aan elke kamer. Het is niet alleen functioneel, het is juist een persoonlijk tintje. Dat is de reden dat ik ergens tijdens mijn architectonische reis besloot om me niet alleen te specialiseren in het maken van de perfecte kamer, maar ook in het meubilair dat deze ruimtes afmaakt. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar de realiteit is dat allesbehalve. Het vervaardigen van een perfect meubelstuk is een enorme uitdaging, vooral wanneer elke klant unieke smaken en specificaties vraagt.

Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat elk meubelstuk wordt afgestemd op de wensen van de klant en tegelijkertijd perfect aansluit bij het productieproces. Om deze ontwerpcycli te verkorten en prototypes van meubelproducten met nauwkeurige afmetingen en materialen te creëren, vertrouw ik op de kracht van 3D CAD-modellering.

Stap 1: De stijl en voorkeuren van de klant begrijpen

Mijn uitgangspunt bij het creëren van het ideale meubelstuk is het begrijpen van de stijl en voorkeuren van de klant. Door mijn ervaring heb ik me gerealiseerd dat de wens om op maat gemaakte meubels te maken ligt in de specifieke behoeften van de klant of zijn ruimte. Door te begrijpen wat klanten leuk vinden en hoe zij hun ruimte voor zich zien, kun je meubelstukken creëren die uniek aanvoelen.

Tijdens de kick-off fase is het mijn taak als meubelontwerper om te beoordelen wat werkelijk haalbaar is en hoe dit in de gehele ruimte past. Ik streef naar de perfecte balans tussen functionaliteit, de wensen van de klant en het budget. Kortom, deze stap geeft vorm aan het traject van het ontwerpen van een stuk dat op authentieke wijze de individualiteit van de klant weerspiegelt en bij de specifieke ruimte past. Tijdens deze fase is het van cruciaal belang om rekening te houden met de verwachtingen en ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

    Stap 2: Onderzoek

    Na mijn eerste ontmoeting met de opdrachtgever, begint voor mij de onderzoeksfase. Ondanks al mijn ervaring in meubelontwerp en architectuur, ben ik altijd op zoek naar frisse vibes, waarbij ik zowel klassiekers als de nieuwste trends bekijk.

    Ik verdiep me graag in de geschiedenis van het meubeldesign, vooral als ik op zoek ben naar klassieke meubelen. Dat is echt een goudmijn van inspiratie en ideeën. Het onderzoek helpt me het basisidee voor een nieuwe creatie te schetsen, waarbij ik niet alleen nadenk over de visualisatie van het stuk, maar ook over factoren als de kosten, materialen, gereedschappen en productietechnieken.

    Stap 3: Ontwerp en maak een schaalmodel

    Zodra ik inspiratie heb gevonden voor het meubelstuk dat ik wil maken, begint het meest opwindende deel: het ontwerpen van het model. In deze fase begint het concept vorm te krijgen en worden alle ideeën werkelijkheid in een ontwerp. Hier verdiep ik mij in het schetsen, het aanpassen van verschillende ontwerpelementen en het experimenteren met materialen, afmetingen en verschillende hoeken. Ook al ben ik een BIM-modelleur, mijn favoriete tool voor meubelontwerp is PYTHA 3D CAD.

    De software automatiseert het maken van constructiemethoden voor meubelstukken, zoals schroeven, nokken en pluggen. Dit verhoogt mijn productiviteit aanzienlijk. Met PYTHA software kan ik binnen één systeem nauwkeurige technische tekeningen en 2D- en 3D-constructies maken. Nog beter is dat het naadloos samenwerkt met CNC-machines, waardoor het productieproces wordt geoptimaliseerd.

    Voordat ik een volledig prototype van het stuk maak, maak ik altijd een kleinschalig model om te zien hoe het eruitziet en om eventuele problemen in een vroeg stadium te identificeren. Zo leer ik ook welke schrijnwerktechnieken het beste werken voor het ontwerp.

    Stap 4: Integratie met het productieproces

    Nog iets dat ik als meubelontwerper in gedachten moet houden, is hoe het meubelstuk dat ik heb ontworpen efficiënt kan worden vervaardigd. Dit betekent dat mijn ontwerp niet alleen visueel aantrekkelijk moet zijn, maar ook functioneel, duurzaam en kosteneffectief te produceren. Ik moet dus rekening houden met:

    • De materialen,
    • Productietechnieken,
    • Montagemethoden.

    Als het gaat om de materiaalkeuze, moet ik rekening houden met de beschikbaarheid, kosten, sterkte en duurzaamheid om ervoor te zorgen dat ze geschikt zijn voor het productieproces.

    Als ik materialen kies, richt ik me op productietechnieken die passen bij de geselecteerde materialen en het gewenste resultaat. Voor bepaalde materialen kunnen bijvoorbeeld specifieke snij- of verbindingsmethoden nodig zijn om de gewenste vorm of functie te bereiken.

    Naar mijn mening is het ontwerpen van meubels met modulariteit in gedachten essentieel. Daarom streef ik er altijd naar om meubels te maken die niet alleen eenvoudig te vervaardigen en te monteren zijn, maar ook de reparatie en vervanging van onderdelen vergemakkelijken als dat nodig is.

    Stap 5: Prototype en test

    De volgende stap is het bouwen van een werkend prototype. Kortom, het is een voorbeeld van het meubelontwerp met alle materialen en constructietechnieken die voor het eindproduct zullen worden gebruikt. Het belangrijkste onderscheid tussen een schaalmodel en een prototype ligt in de dimensie ervan; een prototype vergroot in wezen het kleinschalige model tot zijn volledige grootte.

    Door een prototype te maken, krijg ik een nauwkeurig beeld van het product en krijg ik de kans om het grondig te testen. Testen omvat het evalueren van het prototype om eventuele ontwerpfouten of mogelijke productieproblemen op te sporen.

    Stap 6: Presentatie

    Als de testfase is afgerond, is mijn volgende stap het presenteren van het uiteindelijke product aan de klant. In deze fase werk ik nauw samen met de klant om samen het eindproduct te beoordelen aan de hand van onze vooraf bepaalde verwachtingen. Deze presentatie is een cruciaal moment waarop we elk aspect analyseren en indien nodig aanpassingen doorvoeren. Zodra deze uitgebreide evaluatie en aanpassingen zijn gedaan, wordt het product geacht gereed te zijn voor productie.

    Conclusie

    Het is geen wonder dat er talloze iconische meubelstukken uit de hoofden van architecten zijn voortgekomen, zoals de Barcelona Chair van Mies Van Der Rohe of de Eames Chair van Charles en Ray Eames. Als architect heb ik een uniek voordeel op het gebied van meubelontwerp, omdat ik hierdoor niet alleen rekening kan houden met de esthetiek, maar ook met de architecturale elementen en de ruimtelijke context waarin het meubilair komt te staan.

    Deze holistische aanpak geeft mij de kennis om precies te begrijpen wat de klant wil en helpt mij te bepalen wat haalbaar is binnen de specifieke ruimte. Dit zorgt ervoor dat elk stuk dat ik ontwierp naadloos in harmonie is met de omgeving waarin het staat.